В†іа цэломyдріz принесeмъ хrтY, на жребsти смири1вшусz пл0тію, и3 рцeмъ є3мY: на стrть пришeдый, бlгословeнъ є3си2 сп7се.

Утреня пятницы 6-й седмицы



5.2. Литургия. Приготовительные обряды. Облачение священнослужителей

За Входными молитвами следуют молитвы на облачение священнослужителей. Священнические одеяния - не обычная одежда, они - одежда символическая, её значение не сводится к утилитарному. Об облачениях можно прочесть в соответствующей главе нашего курса: «2.7.7. Облачение священнослужителей». 

Мы же рассмотрим эту тему в контексте приготовительных к литургии обрядов. Читаем Служебник.

Тaже пріeмлютъ въ рyки сво‰ кjйждо стіхaрь св0й, и3 творsтъ покл0ны три2 къ вост0ку, глаг0люще въ себЁ кjйждо:

Б9е, њчи1сти мS грёшнаго и3 поми1луй мS.

Тaже прих0дитъ къ свzщeннику діaконъ, держS въ десн0й руцЁ стіхaрь со nрарeмъ, и3 подклони1въ є3мY главY, глаг0летъ:

Бlгослови2, вLко, стіхaрь со nрарeмъ.

Сщ7eнникъ глаг0летъ:

Бlгословeнъ бGъ нaшъ, всегдA, нhнэ и3 при1снw, и3 во вёки вэкHвъ.

Тaже tх0дитъ къ себЁ діaконъ, во є3ди1ну странY свzти1лища, и3 њблачи1тсz въ стіхaрь, в просторечии называемый подризник

(он носится «под ризами»),

молsсz си1це:

Возрaдуетсz душA моS њ гDэ, њблечe бо мS въ ри1зу спасeніz, и3 њдeждею весeліz њдёz мS: ћкw женихY возложи2 ми2 вэнeцъ, и3 ћкw невёсту ўкраси1 мz красот0ю

(Ис 61.10).

В стихарь облачается и священник. 

Сщ7eнникъ же си1це њблачи1тсz: пріeмъ стіхaрь въ лёвую рyку, и3 покл0нивсz три1жды къ вост0ку, ћкоже речeсz, назнaменуетъ глаг0лz:

Бlгословeнъ бGъ нaшъ, всегдA, нhнэ и3 при1снw, и3 во вёки вэкHвъ, ґми1нь.

Тaже њблачи1тсz, глаг0лz: Возрaдуетсz душA моS њ гDэ: до концA.

Тaже пріeмъ є3пітрахи1ль, и3 назнaменавъ, њблачaетсz є4ю, глаг0лz:

Бlгословeнъ бGъ, и3зливazй бlгодaть свою2 на свzщeнники сво‰: ћкw мЂро на главЁ, сходsщее на брадY, брадY ґарHню, сходsщее на nмeты њдeжды є3гw2

(Пс 132.2). 

Епитрахиль (приставка ἐπι-, обозначающая «пребывание на чем-либо, помещение на что-либо» + τράχηλος - шея).Символический смысл её выражен в сопутствующей облачению молитве: Благословен Бог изливаяй благодать Свою на священники Своя, яко миро на главе, сходящее на браду, браду Аароню, сходящее на ометы одежды его(Пс 132.2). Епитрахиль символизирует излияние благодати на священника. В дониконовских Служебниках иной символический ряд: емше Иисуса, связавше, предаша Его Понтийскому Пилату игемону - и, связав Его, отвели и предали Его Понтию Пилату, правителю (Мф 27.2). Епитрахиль является важнейшей из  священнических облачений, ни одно соборное богослужение не совершается без епитрахили.

Диакон надевает орарь, диаконский аналог иерейской епитрахили.

И# nрaрь ќбw цэловaвъ (диакон), налагaетъ на лёвое рaмо.

Тaже (священник) пріeмъ поsсъ и3 њпоzсyzсz, глаг0летъ:

Бlгословeнъ бGъ, препоzсyzй мS си1лою, и3 положи2 непор0ченъ пyть м0й, совершazй н0зэ мои2 ћкw є3лeни, и3 на выс0кихъ поставлszй мS

(Пс 17. 33-34).

Нарук†вницы же налагaz на рyки, на деснyю ќбw, глаг0летъ:

Десни1ца твоS, гDи, прослaвисz въ крёпости: деснaz твоS рукA, гDи, сокруши2 враги2, и3 мн0жествомъ слaвы твоеS стeрлъ є3си2 супостaты.

(Исх 15.6-7).

На лёвую же, глаг0летъ: Рyцэ твои2 сотвори1стэ мS и3 создaстэ мS. вразуми1 мz, и3 научyсz зaповэдемъ твои6мъ

(Пс 118.73).

Нарукавники или  поручи - принадлежность облачения и диакона, и иерея. 

Тaже пріeмъ фелHнь и3 бlгослови1въ, цэлyетъ гlz си1це:

Сщ7eнницы твои2, гDи, њблекyтсz въ прaвду, и3 препод0бніи твои2 рaдостію возрaдуютсz, всегдA, нhнэ и3 при1снw, и3 во вёки вэкHвъ, ґми1нь.

(Пс 131.9).

Облачение в фелонь знаменует облечение в правду, в Божию благодать.

Последующие детали облачения являются наградными, право их ношения даруется правящим архиереем или патриархом.

Тaже пріeмъ набeдренникъ, (.....)

ѓще є4сть прwтосmггeлъ вели1кіz цeркве, и3ли2 и4нъ кто2, и3мёzй дост0инство нёкое, 

[протосингел -"первый эконом монастыря, а также первый помощник митрополита или патриарха", русск.-цслав., др.-русск. протосингелъ – то же. Из греч. πρωτο-σύγ-κελλος «первый сокелейник» что-то вроде нынешнего епархиального секретаря]

и3 благослови1въ и5, и3 цэловaвъ, глаг0летъ:

Препоsши мeчь тв0й по бедрЁ твоeй си1льне, красот0ю твоeю, и3 добр0тою твоeю, и3 налzцы2, и3 ўспэвaй и3 цaрствуй, и4стины рaди и3 кр0тости и3 прaвды, и3 настaвитъ тS ди1внw десни1ца твоS, всегдA, нhнэ и3 при1снw, и3 во вёки вэкHвъ, ґми1нь

(Пс 44.4-5).

Символика набедренника понятна из молитвы, набедренник - меч духовный. Священник выходит на брань, его одеяния - одения воина. Набедренник - прямоугольный плат - надевают только русские священники, в Греции его нет, появление набедренника среди облачений русских священников - явление по́зднее, оно датируется XIX веком. На Востоке надевают только палицу (ромбовидный плат), в общем  то же, что и набедренник. На Руси священник носит и  то, и другое.

Тaже tшeдше въ предложeніе, ўмывaютъ рyки, глаг0люще:

Ўмhю въ непови1нныхъ рyцэ мои2, и3 њбhду жeртвенникъ тв0й гDи, є4же ўслhшати ми2 глaсъ хвалы2 твоеS, и3 повёдати вс‰ чудесA тво‰. гDи, возлюби1хъ бlголёпіе д0му твоегw2, и3 мёсто селeніz слaвы твоеS: да не погуби1ши съ нечести1выми дyшу мою2, и3 съ мyжи кровeй животA моегw2, и4хже въ рукaхъ беззакHніz, десни1ца и4хъ и3сп0лнисz мзды2. Ѓзъ же неѕл0біемъ мои1мъ ходи1хъ, и3збaви мS гDи, и3 поми1луй мS: ногA моS стA на правотЁ, въ цeрквахъ благословлю2 тS гDи

(Пс 25. 6-12).

Омовение рук носит характер символический - к совершению литургии священник приступает с чистыми помыслами (вспомним то, что читалось выше:

д0лженъ є4сть пeрвэе ќбw примирeнъ бhти со всёми, и3 не и3мёти что2 на кого2, и3 сeрдце же, є3ли1ка си1ла, t лукaвыхъ блюсти2 п0мыслwвъ, воздержaтисz же съ вeчера, и3 трезви1тисz дaже до врeмене свzщеннодёйствіz

) и с чистыми руками. Не будем исключать и санитарно-гигиенические соображения. 

И# тaкw tх0дzтъ въ предложeніе.

Греч. πρόθεσις - предложение, выставление. Предложением здесь названо то место, где совершается проскомидия (от глагола προσκομίζω - доставлять; присоединять, приобщать). Стол, на котором совершается проскомидия называют жертвенник.

Подробнее об этом будет сказано в следующей главе.


Автор: Администратор
Дата публикации: 22.02.2015

Отклики (482)

    Вы должны авторизоваться, чтобы оставлять отклики.